CZYM JEST CROSSFIT


  CrossFit z definicji to ciągle zmieniany trening, wykonywany na wysokiej intensywności, z wykorzystaniem ruchów funkcjonalnych. Definicja bardzo precyzyjna, która w pierwszej chwili nie tłumaczy niczego, ale tak naprawdę wyjaśnia wszystko.

  Według CF ruchy funkcjonalne są dla ludzi naturalne - wykonujemy je na co dzień niezliczoną ilość razy. Chodzenie, siadanie, wstawanie, podbiegnięcie do tramwaju, podnoszenie ciężkich przedmiotów z podłogi, dźwiganie toreb, wchodzenie po schodach, przeskoczenie niespodziewanej przeszkody itp. Istotnym aspektem tych ruchów jest to, iż wykorzystują one właśnie uniwersalne wzorce motoryczne, które są wrodzone, fundamentalne dla każdego człowieka, zapisane w DNA. Każdy z nas wie przecież jak wykonać przysiad, pytanie tylko czy potrafimy wykonać go poprawnie. Ludzie biegali, skakali, pchali, kopali, wspinali się, podnosili coś miliony lat przed pojawieniem się pierwszych siłowni i klubów fitness. Wykonywali to wszystko bez jakiegokolwiek zastanawiania się nad prawidłową techniką, robili to automatycznie. Dlaczego? Ponieważ wiedzieli jak mają to zrobić, bo prawidłową technikę ruchu mieli zapisaną w DNA. Niestety 8 godzin spędzonych przy biurku nie jest naszym sprzymierzeńcem w osiąganiu wysokiej sprawności fizycznej, gdyż nasze ciała zwyczajnie nie do tego zostały stworzone. Dzisiejszy tryb życia czy pracy pozbawia nas niestety możliwości wykorzystywania potencjału naszych organizmów, a to wszystko prowadzi do utraty funkcjonalności naszych ruchów, która w prostej linii prowadzi do pogorszenia się jakości życia, chorób układu ruchu, chorób układu krążenia, nadwagi itp. Ruchy funkcjonalne są zawsze wielostawowe - są więc połączeniem pracy wielu stawów oraz mięśni i z tego względu nie mogą być zastąpione ćwiczeniami izolującymi, czyli typowymi w tradycyjnym treningu siłowym.

  Ruchy funkcjonalne pozwalają nam generować ogromne ilości mocy, a moc w CrossFicie nierozerwalnie połączona jest z intensywnością. I tu dochodzimy do kolejnego filaru CrossFit jakim jest właśnie Intensywność. Dzięki temu że każdy ruch w CrossFit jest mierzalny ponieważ znamy obciążenie z jakim ćwiczymy, wiemy na jakim ćwiczymy dystansie i ile czasu na to potrzebujemy, jesteśmy w stanie bardzo precyzyjnie określić z jaką intensywnością trenujemy. W CrossFit intensywność to nasza zdolność do generowania mocy.

    Moc(P) = [siła(F) x dystans(d)] / czas(t)

    Siła(F) x dystans(d) to nic innego jak praca(W)

  W uproszczeniu dystans(d) przez czas(t) to nic innego jak prędkość(V), czyli intensywność. W treningu CrossFit to nic innego jak praca(W) jaką jesteśmy wstanie wykonać i z jaką prędkością(V). Dzięki temu bardzo precyzyjnie określamy z jaką intensywnością pracuje dany „sportowiec”. Nie trzeba posiłkować się tętnem czy innymi markerami intensywności, wystarczy nasze ciało i zawsze precyzyjnie mierzalne „żelastwo”. W treningu Crossfit intensywność jest kluczem do osiągania naszych celów treningowych.

  Ostatnim, ale równie ważnym filarem treningu CrossFit jest ciągle zmieniany trening. Nasz program treningowy ma być tak skonstruowany aby przygotowywał nas do każdej możliwej sytuacji „fizycznej”, zarówno w życiu codziennym jak i w sytuacjach ekstremalnych. Istotną cechą CrossFit jest rozwój holistyczny, to znaczy że nie jest naszym celem osiągnięcie mistrzostwa w jednej dyscyplinie, specjalizowanie się wyłącznie w niej, tylko harmonijny rozwój.